NORGESTUREN 2012

I år hadde jeg og min kjæreste Tonje planlakt oss en real norgesferie. Turen gikk fra Arendal - Rjukan - Nordfjordeid - Stadlandet - hovden og hjem til Arendal igjen. Vi hadde bestemt oss for at denne ferien skulle være en ferie der vi skulle prøve ut nye og spennende aktiviteter som kunne helle litt mot ekstremsport. Derfor prøvde vi ut: Strikkhopp, downhillsykling, surfing og til slutt en flott fjelltur på Kjerag. Dette var en fantastisk tur som var proppet med action og opplevelser, absolutt en norgestur jeg vil anbefale andre som vil reise noen dager rundt i vårt langstrakte land.

Nå skal jeg ta dere kjapt gjennom norgesturen vår dag for dag, og fortelle litt fra de forskjellige dagene :)

Dag 1:

Vi reiste fra arendal tidlig lørdags morgen. Da vi var fremme på Rjukan ble det til at bare en skulle hoppe i strikk.Det var selvfølgelig selveste pingla selv som trakk seg, MEG :) Siden Tonje hadde fått dette som en julegave av meg, kunne hun ikke trekke seg nå.Tøff som hun var, gjorde hun seg klar som en av de første hopperne for dagen. Der sto hun, 84 m over juvet på Vemorkbroa. WOOSJH sa det, og hun satset til. Hoppet så helt vanvittig ut. Jeg fant akuratt fort nok ut at GoPro kameraet hadde fult minnekort så jeg klarte å finne frem kameraet og knipse noen fine bilder i steden.

Etter at hoppet var unnagjort gikk turen videre til Lillehammer og Hafjell. Her overnattet vi to døgn i en campinghytte.

Dag 2:

I dag var dagen for å sykle downhill på Hafjell skianlegg. Her var det mange flotte løyper med forskjellig vansklighetsnivåer. Jeg og Tonje holdt oss for det meste til de letteste og middelse løypene. Det gikk sent i begynnelsen, men etter hvert ble det litt mer fart på sakene. Absolutt noe som må prøves.

Dag 3:

Denne dagen gikk til å kjøre hele veien til Nordfjordeid, der vi skulle sove hos min kjære venninne Hanne. Da vi kom frem, fikk vi beskjed om at planene var klare, vi skulle ut og paddle dobbelkayakk om ca en halv time. Vi hev i oss noe mat og padlet en fantastisk tur. Senere på kvelden var det spillkveld med en gjeng gale Nordfjordeidinger.

Dag 4:

I dag skulle vi både besøke Vestkapp og surfe på stad. Da vi kom til vestkapp var det så mye tåke at vi klarte neste ikke se 20 m fremfor oss. Da tåka lettet litt, fikk vi se et fantastisk landskap. Vi så ned på Honningsvåg og ut mot havet. Da vi kom til Stad fikk vi fine nybegynnerbølger og da var det ikke tvil. Vi måtte surfe. Dagen gikk kjempefort og både Tonje og jeg fikk smake på det å klare å ri en bølge. Dette var surfing i fantaske omgivelser.

Dag 5:

I dag gikk det også en hel dag med på å kjøre ned til Hovden, der vi skulle sove over i hytta til Tonje. Restituere litt fra den lange kjøreturen før vi neste dag skulle bestige Kjerag og Kjeragbolten.

Dag 6:

Da var det dagen for å ta turen opp til Kjeragbolten. Vi var heldige med været og utsikten var fin hele veien. Gåturen sto beregnet til 2,5 time hver vei, men med et godt tempo kom vi frem til bolten på rundt 1 time og 15 min. Tilbakeveien brukte vi rundt 1 time 30 min. Så på kartet var tidsberegningen tatt dersom man skulle ha små barn med seg. Det var et røft terreng, og en rimlig vanskelig løype. Da vi kom frem til bolten var det fantastisk utsikt over fjorden og et fantastisk fjellandskap.

Tonje på bolten.

Meg på siden av bolten.

I tilegg til disse bildene tok vi noen i løpet av kjøreturen:

Jeg og Tonje nedenfor Gaustatoppen.

Tusentrapperstrinnene ved Eid.

Geiter som går midt i veien er dårlig stemning.

Isbre ;)

Fantastisk utsikt.

Moreller og kirsebær må til når lange distanser skal kjøres ;)

Dette var som sagt årets sommertur. Jeg håper den inspirerte andre til å prøve en norgesferie neste år :D