SLIK ENDTE VO2-MAX TESTEN

Da var VO2-max testen fullføret.

Gruppa mi som besto av tre venner og meg kom ned til testlabben der testen skulle finne sted. Jeg måtte fylle ut et skjema som skulle informere om sykdommer og feil ved meg. Videre fikk jeg beskjed om å tette nesa med en klemme, slik at jeg ikke kunne puste fra nesa og etter det skulle jeg ta et munnstykke i munnen. Hensikten med denne slanden var at den skulle samle på data om hvor mye O2 jeg pustet ut pr. åndedrag. Det er denne som til slutt regner ut min VO2-max.

Jeg hadde først 5 min oppvarming. Deretter løp jeg i rundt 5 min til. På de siste 5 minuttene målte de min arbeidsøkonomi. Etter dette bgynnte den ordentlige testen. Tredemølla ble hevet til 5% stigning og begynnelsesfarten var på 10 km/t. visere økte farten med 1/2 til 1 km/t pr. 30 sek. Da VO2-verdiene mine begynnte å synke ble jeg stoppet og jeg kunne ta av neseklypa og munnstykket. 

Etter omkring 15-20 min på tredemølla kan man si at jeg var rimelig kjørt. Pulsen banket og slo, og da jeg kikket på pulsklokka viste den 201 slag i minuttet. Jeg fikk jogget rolig slik at pulsen skulle senke seg. Resten av gruppa regnet på tallene fra testen. De fant ut at min VO"-max var på 69,5. Da de regnet ut min estimerte (kapasitet) til å løpe 3000 meteren på, fikk jeg meg et slag i trynet. Ut i fra tallene hadde jeg kapasitet til å løpe 3000 meteren på rundt 8.20 min. Siden min pers er på 9.19 kom dette som et sjokk for meg. Læreren min sa også at jeg hadde mye å gå på, og at 3000 meter tiden min kommer til å bli forbedret neste år.

Under ser dere norn bilder av testen:

Her er jeg i gang med oppvarmingen. Rundt 5 min på 10 km/t.

Da er jeg i gang med testen. Neseklype og slange er på plass.

Her ser dere Thomas og stine noterer for harde livet mens den flinke fotografen Guro har fått det store ansvaret for å ta bilder til bloggen ;)

Én kommentar

Maria

04.04.2016 kl.17:15

Hvor kan man ta en slik test rundt arendal - Kristiansands området? :) Og hva ligger prisen på?

Skriv en ny kommentar

Sondre

Sondre

25, Arendal

Jeg er en aktiv triatlet og løper. Ellers driver jeg en del med CrossFit som alternativ trening for triathlon. På denne bloggen kommer jeg til å skrive om min hverdag som idrettsutøver. Fokuset kommer til å dreie seg mye om treninger, konkurranser og kosthold mm. Forespørsler om annonsering, samarbeid og sponsing kan sendes til sondre.solheim@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits