HVA ER CROSSFIT ?

I dag tenkte jeg å fortelle dere litt om hva Crossfit er og hvordan det fungerer. 

Crossfit Norge definerer Crossfit slik:

?Konstant varierte funksjonelle øvelser, utført med høy intensitet?

Crossfit er en treningsform for å prøve å optimalisere menneskets fysiske egenskaper.

Vi mennesker har i hovedsak ti fysiske egenskaper.

1. Kardiovaskulære/respiratorisk utholdenhet

Kroppens evne til å ta opp og transportere oksygen.

2. Utholdenhet

Kroppens evne til å ta opp, transportere, lagre og utnytte energi.

3. Styrke 

Er en kombinasjon av muskulære enheters evne til å produsere kraft.

4. Fleksibilitet

Evnen til å øke bevegelsesutslaget i ledd.

5. Effekt

Kombinasjonene av muskulære enheters evne til å utvikle maksimal kraft på kortest mulig tid.

6. Hurtighet

Evnen til å minimere tiden på gjentatte repetisjoner.

7. Koordinasjon

Evnen til å kombinere flere bevegelsesmønster til en enkelt distinkt bevegelse.

8. Agility

Evnen til å minimere overgangen fra et bevegelsesmønster til et annet.

 9. Balanse 

Kroppens evne til å plasere kroppens tyngdepunkt i forhold til støtteflate.

10. Presisjon

Evnen til å kontrollere bevegelse i en gitt rettning med en gitt intensitet.

De personene som driver med Crossfit er spesialister på å ikke spesialisere seg. Crossfit er en kombinasjon av kondisjon, turn, og olympiske løft. Ut i fra dette, lages det ulike treningsprogrammer (som i Crossfit kalles WOD) hvor det er et fokus på konstant variasjon. Når man gjennomfører en Crossfit/WOD er fokuset hele tiden å jobbe så hardt og effektivt man kan i den bestemte tidsperioden, det gitte arbeidet (reps, sett, runder) eller utføre flest mulig runder av et gitt arbeid på en bestemt tid.

Alle Crossfitøvelser er fullkroppsøvelser, og det er ingen isolering av enkeltmuskler. Det som også er så vanvittig bra med Crossfit er at man kan gjøre det hvor som helst: i stua, på ferie, i skogen i gymen osv. Desuten er men ikke avhengig av utstyr for å kunne klare å gjennomføre en Crossfit, det er bare å bruke fantasien. Måten man pusher seg selv på når det gjelder Crossfit, er at man setter egene PR (personal record). Under WOD konkurrerer man hele tiden mot seg selv, klokka eller andre.  

Crossfitøvelser kan være så mangt: løping, sykling, svømming, roing (kondisjon), frivendinger, støt, rykk, markløft, press (styrke), hopp, pull-ups, håndståendes armhevninger, muscle-ups, armhevninger (kroppsbeherskelse og relativ styrke med egenvekt i fokus).
 

En av mine favoritt WOD`s er nok denne:

Bradley

10 runder på tid

100 m løp

10 pull-ups

100 m løp 

10 burpees

pause i 30 sekunder før man setter i gang med neste runde.

Da har dere fått et lite innblikk i hva Croddfit er og jeg håper å høre masse tilbakemeldinger fra dere lesere som har testet denne treningsformen ut ;) Under kommer det noen motivasjonsbilder fra Crossfit.






 

Kilder som er blitt brukt til dagens blogginnlegg:

http://www.crossfit-norge.no/?page_id=2

http://www.google.no/searc

http://www.google.no/imgres?q=crossfit

http://www.google.no/imgres?q=crossfit&start=74&num=10&

http://www.google.no/imgres?q=crossfit+row&um

http://www.google.no/imgres?q=crossfit+outside

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Sondre

Sondre

25, Arendal

Jeg er en aktiv triatlet og løper. Ellers driver jeg en del med CrossFit som alternativ trening for triathlon. På denne bloggen kommer jeg til å skrive om min hverdag som idrettsutøver. Fokuset kommer til å dreie seg mye om treninger, konkurranser og kosthold mm. Forespørsler om annonsering, samarbeid og sponsing kan sendes til sondre.solheim@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits