HVORFOR SOVE ?


http://www.google.no/imgres?

Man hører ofte personer som sier at søvn er noe av det viktigste i sammenheng med trening. Er det egentlig så viktig med søvnen som vi tror ?

Vi har alle hatt den følelsen på kroppen om at vi har fått for lite søvn. Kroppen er sår og man orker nesten ikke gjøre noe av det vi hadde planlagt å gjøre på trening denne dagen, enten det er å løpe på tredemølle, gå på gruppetimer eller løfte vekter.

Anbefalninger sier at man bør sove mellom 6 og 8 timer i døgnet og at det har positiv virkning for helse og trening. Det er spesiellt tre punkter jeg synes er viktig å nevne når vi snakker om søvn og trening. 

1. Søvn påvirker muskelvekst 

2. Restitusjonstiden blir kortere

3. Man opprettholder en god forbrenning

Det jeg vil si om disse punktene over er at søvn påvirker vekst og reparasjon av muskel - og beinvev. I tilegg til dette kan man få en økning i fettforbrenning og aldringsprosessen vil gå saktere. 

Men det er mange som også sliter med søvnen og søvnmangel. Dette har selvfølgelig sine negative sider. Forskning viser at personer som fikk i gjennomsnitt tre timer med søvn i løpet av fire døgn, fikk opp mot 17-20 % reduksjon av sin muskelkapasitet.

Vil dette si at man bør sove så mye som mulig ?

Det viser seg i både amerikanske og japanske forskninger at personer som sover for mye over en lengere periode dør tidligere enn personer som sover i gjennomsnitt mellom 6 - 8 timer per døgn. Med andre ord er for mye søvn usunt i lengden.

Er du ofte sliten og trøtt, får du ikke den progresjonen du ønsker, kanskje det da er søvnmengde som er problemet og ikke treninsprogrammet som ikke virker ;)

 

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Sondre

Sondre

25, Arendal

Jeg er en aktiv triatlet og løper. Ellers driver jeg en del med CrossFit som alternativ trening for triathlon. På denne bloggen kommer jeg til å skrive om min hverdag som idrettsutøver. Fokuset kommer til å dreie seg mye om treninger, konkurranser og kosthold mm. Forespørsler om annonsering, samarbeid og sponsing kan sendes til sondre.solheim@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits