FOAM ROLLER

Foam rolls er en selv-myofascial release (SMR) teknikk som oftest brukes av idrettsutøvere og fysioterapauter for å hemme overaktive muskler. Denne formen for strekking utnytter begrepet autogen hemming og forbedrer bløtvevets utvidelsesmuligheter, dermed avslappes muskelen du jobber med og tillater aktivering av antagonisten.

Foam roller teknikker kan være effektive for mange muskler. Eksempler på muskler vi kan bruke foam roller på er: Gastrocnemius, latissimus dorsi, piriformis, adduktorene, quadriceps, hamstrings, hip flexors, thorax ryggraden (trapezius og rhomboids), og TFL. Dette blir oppnådd ved å rulle foam rolleren langs / på musklene til et irritert, sårt eller stølt  sted er funnet, og opprettholde presset / trykket på dette området i mellom 15 sek - 1 min. Man kan kjenne denne formen igjen fra triggerpunkbehandling og det er nettop det det er. Foam roller er en kombinasjon av stretching, massasje og triggerpunktbehandling som man kan drive med på egenhånd.




Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Sondre

Sondre

25, Arendal

Jeg er en aktiv triatlet og løper. Ellers driver jeg en del med CrossFit som alternativ trening for triathlon. På denne bloggen kommer jeg til å skrive om min hverdag som idrettsutøver. Fokuset kommer til å dreie seg mye om treninger, konkurranser og kosthold mm. Forespørsler om annonsering, samarbeid og sponsing kan sendes til sondre.solheim@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits