HVOR MYE PROTEINER TRENGER DU ?



Proteiner er i stor  grad nødvendig for oppbyging av nye celler, både under vekst og til vedlikehold av kroppen. Proteiner er store molekyler som er bygd opp av aminosyrer. Proteiner er med i de fleste prosesser som skjer i kroppen. Proteiner blir også brukt som energi, men det er i mindre grad. Hovedsakelig er det karbohydrater og fett som tar seg av den jobben.

Som sagt over er protein bygd opp av aminosyrer og i naturen finners det over hundre forskjellige aminosyrer. Av over hundre forskjellige aminosyrer klarer kroppen selv å produsere rundt 20. Det vil med andre ord si at vi må få resten gjennom maten vi spiser.

Så det store spørsmålet er hvor mye proteiner må vi få i oss daglig ?

Det er anbefalt at mellom 10 og 20 % av energiinntaket hos et voksent innaktivt menneske bør være proteiner og det vil da si ca. 0.8 g per kilo kroppsvekt. For å finne ut av hvor mye det er i gram er regnestykket slik:

0.8 g x vekt = anbefalt proteininntak.

EKS: 0.8 g x 80 =  64 g

For meg utenom å tenke på treningsmengde bør jeg ha hvertfall et inntak av proteiner på 64 g daglig.

Men dersom man trener trenger man også ekstra tilførsel av protein, rett og slett fordi man tærer mer på proteinlagrene når man trener. Under finner dere en oversikt  fra NUEX.dk som sier noe om hvor mange gram proteiner dere bør ha pr. kilo kropsvekt ut i fra hvor aktiv du er i din hverdag. 

Fysisk inaktive mennesker 0,8 g protein pr. kilo kropsvægt

Fysisk aktive mennesker ? træner 3x 45 min pr. uge 1,0 g protein pr. kilo kropsvægt

Træning 4-5 gange om ugen > 45 min. 1,0-1,2 g protein pr. kilo kropsvægt.

Hård udholdenhedstræning 4-6 gange pr. uge. 1,2 til 1,8 g protein pr. kilo kropsvægt.

Styrketræning 2-3 gange pr. uge > 45 min. 1,2-1,6 g protein pr. kilo kropsvægt.

Styrketræning hårdt 4-6 gange pr. uge > 45 min. 1,2-2,0 g pr. kilo kropsvægt.

Mennesker der er på diæt relateret til vægtreduktion 1,4-2,0 g protein pr. kilo kropsvægt.


Dersom man overdriver bruken av proteiner vil det kunne ha en negativ effekt. Noe vil kunne bli omdannet og lagret som unødvendig fett, mens resten vil komme ut som avføring og piss. 

Min personlige mening om proteiner via kosttilskudd er at for svært aktive mennesker er det nødvendig. For min del tar jeg kanskje en shake om dagen, men dette er fordi jeg trener så mye som jeg gjør. Jeg ligger på rundt 30 timer med trening i uka og trenger derfor en del proteiner. Jeg kunne sikkert klart å fått i meg store deler av mitt proteininntak via mat, men siden jeg er student er det å kunne ta seg en proteinshake både billigere og tidssparende. 

Kilder:

http://havardpt.com/2013/01/18/proteinpulver-unodvendig-men-praktisk/

http://www.helsedirektoratet.no/folkehelse/ernering/energi-og-neringsstoff/proteiner/Sider/default.aspx

http://www.nuex.dk/Protein.73.aspx

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Sondre

Sondre

25, Arendal

Jeg er en aktiv triatlet og løper. Ellers driver jeg en del med CrossFit som alternativ trening for triathlon. På denne bloggen kommer jeg til å skrive om min hverdag som idrettsutøver. Fokuset kommer til å dreie seg mye om treninger, konkurranser og kosthold mm. Forespørsler om annonsering, samarbeid og sponsing kan sendes til sondre.solheim@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits