ØKTA SOM PASSER INN I ALLES HVERDAG

Det er ikke sjeldent jeg får spørsmål om hvordan jeg får tid til å trene så mye jeg gjør. Hovedstikkordene er ofte prioritering og lyst. 

Uansett hvor stram dagsplan du har, finnes det alltid en mulighet til å lage rom for litt fysisk aktivitet. Grunnen til at mange kommer opp med unskyldninger om at de ikke har tid til trening eller fysisk aktivitet, er som oftest fordi de ikke har lyst eller nok motivasjon. "Dørstokkmila" er ofte det mange sliter med, eller med andre ord veien fra sofaen og ut av døra for å bedrive fysisk aktivitet. Det kan også være vanskelig å gjøre fysisk aktivitet om til en rutine i hverdagen. Dette er noe som ligger psykisk, og det er kun deg selv som kan gjøre noe med dette.

Jeg kan på den andre siden si at dersom du først kommer deg over denne "dørstokkmila" og klarer å gjøre fysisk aktivitet om til en rutine, vil det bli enklere å se når du kan få presset inn litt fysisk aktivitet i din hverdag, og distansen fra å tenke at man skal gjøre noe fysisk til det å faktisk gjennomføre det, vil bli desto kortere.

Jeg studerer idrettsvitenskap og er ferdig med en bachelor til sommeren. Jeg har gjennom mine praksiser opplevd mange mennesker som har slitt med å komme seg over denne "dørstokkmila", men med en voldsom innsatts over litt tid har jeg observert at nesten samtlige personer driver fysisk aktivitet i sin hverdag. Fysisk aktivitet kan være så mangt og trenger ikke være styrke eller utholdenhetstrening på senter. Man kan gjøre enkle tiltak som man kan utføre hjemme, når man går tur, evt. på jobb og liknende. 

Jeg skriver ofte på bloggen min om rimlig harde økter som kanskje ikke alle dere lesere har mulighet for å utføre. Derfor tenkte jeg å legge ut en liten økt som ALLE kan klare å gjennomføre. Totalvarigheten på økta er 15 minutter. Økta har et fokus på utholdenhet samt styrke i bein. 

10 runder med:

30 sekunder med løping på stedet (Bruk armene aktivt)

30 sekunder med knebøy i eget tempo

30 sekunder pause








Når du har gjennomført denne økta kan du klappe deg på skuldra og si: BRA JOBBA :D




Én kommentar

Trond Arne Holten

05.01.2014 kl.23:30

Hei, Sondre.

Som ernæringsfysiolog syns jeg dette innlegget ditt er vågalt. Jeg føler du er på ville veier når du skriver at 30sekunder pause er nok mellom hver intervall. Etter mine observasjoner og faglige kunnskaper mener jeg at 1,5 minutter bør være minimum. Dette begrunner jeg med at blodet vil flyte mer balansert i arteriene.

Ta gjerne turen innom min blogg. Vi deler på kunnskapene her på blogg.no!

Mvh ernæringsfysiolog Trond Arne Holten

Skriv en ny kommentar

Sondre

Sondre

25, Arendal

Jeg er en aktiv triatlet og løper. Ellers driver jeg en del med CrossFit som alternativ trening for triathlon. På denne bloggen kommer jeg til å skrive om min hverdag som idrettsutøver. Fokuset kommer til å dreie seg mye om treninger, konkurranser og kosthold mm. Forespørsler om annonsering, samarbeid og sponsing kan sendes til sondre.solheim@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits