PYRAMIDEINTERVALL


Når man skal kjøre intervaller er det viktig at man kjører intervalldragene på en intensitet som er på mellom 85 og 95 %  av din maksimale hjertefrekvens (sone 5). Det viser seg at det er i denne sona man får mest effekt av intervalltreningen.

Jeg jobber som instruktør og personlig trener på Stamina og overhører ofte mennesker som snakker om intervaller både på sykkel og løp. Det som ofte gjentar seg i samtalene er at de skal kjøre 4 x 4 intervaller. 4 x 4 intervaller er nok den intervallformen som de fleste kjenner til, men som utholdenhetsutøver selv kjenner jeg på det at 4 x 4 kan bli ganske kjedelig etterhvert som man kjører den mange nok ganger. Derfor tenkte jeg i dag å gi dere et eksempel på en annen intervall dere kan kjøre.

Denne intervallen kalles for pyramideintervall og går ut på at man først bygge opp på varighet per intervalldrag før man så skal jobbe seg ned i varighet igjen.

Pyramideintervall

Under ser dere varighet på intervallene

Drag 1: 1 min 

Drag 2: 2 min

Drag 3: 3 min

Drag 4: 4 min

Drag 5: 5 min

Drag 6: 4 min

Drag 7: 3 min

Drag 8: 2 min

Drag 9: 1 min

Mellom hvert av dragene skal man legge opp til å ha mellom 2 og 3 minutter med pause.

LYKKE TIL

Kilde: http://sirdolen.no/index.php/index.php?page=tjenester&sub=galleri&do=vis_bilde&GalleriID=236&BildeIndeks=16

Én kommentar

Tanja

19.01.2014 kl.20:18

Kult! En som driver med Triathlon :D Prøvde meg selv i fjord for første gang :D Skal delta i år også, er jo så vanvittig gøy.

Jeg liker også å løpe pyramide intervaller, men har som regel vært 5-4-3-2-1:)

Skriv en ny kommentar

Sondre

Sondre

25, Arendal

Jeg er en aktiv triatlet og løper. Ellers driver jeg en del med CrossFit som alternativ trening for triathlon. På denne bloggen kommer jeg til å skrive om min hverdag som idrettsutøver. Fokuset kommer til å dreie seg mye om treninger, konkurranser og kosthold mm. Forespørsler om annonsering, samarbeid og sponsing kan sendes til sondre.solheim@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits