TESTING AV TOPPIDRETTSUTØVER

Forgie uke fikk jeg muligheten til å teste en av norges beste downhill sykkelister Joachim Schjøtt. Dette er en gutt med et stort tellent som i år går fra å være junior til å bli senier.





Testen vi skulle gjennomgå var i all hovedsak en laktattest, men av erfaring vil pulsen kunne komme opp mot maxpuls og derfor valgte vi også å teste dette.

Hva er en laktat og melkesyre ?

Melkesyre produseres i muskelcellene når disse ikke får tilstrekkelig med oksygen tilført for eksempel ved hard trening eller konkurranser. Melkesyre blir deretter spaltet i laktat (La-) og hydrogenioner (H+). Disse H+ ionene fører til at det indre i muskulaturen blir surere og kroppen forsøker å kompensere dette ved å transportere både H+ og laktat over i blodet. Jo mer melkesyre som produseres i muskelcellene jo mer laktat vil dermed kommer over i blodet. Når laktat er kommet over i blodbanene kan den enten forbrennes i muskler som ikke jobber så hardt eller omsettes til karbohydrater og lagres som energi i leveren. Dette kalles laktateliminasjon. Resultatet av produksjon og eliminasjon av laktat kan måles som laktatkonsentrasjon i blodet. Ved økt intensitet vil både produksjon og eliminasjon av laktat øke, inntil en grense der arbeidet som utføres, blir så stort at produksjonen er større enn eliminasjonen. Forenklet kan man si at laktat er melkesyre overført til blodet. Ved å måle laktatkonsentrasjonen i blodet ved økende belastning vil vi kunne finne ut hvor hardt du kan arbeide før produksjonen av laktat overstiger eliminasjonen. Denne belastningen er best kjent som anaerob terskel og sier noe om hvor stor andel av ditt maksimale oksygenopptak du kan utnytte over tid.

  På grunn av sammling uka etter, skulle vi teste på sykkel. Grunnen var fordi han til tider kunne føle ubehag når han kjørte løpstesting plus at vi fikk spesifisert testen. Joachim skulle først gjennom en oppvarming på 10 min før han ble tatt en laktatprøve som skulle vise hans hvilelaktat. Videre skulle han gjennom 2 min der frekvens og belastning økte. Når de 2 første min var gått, skulle han gi flatt gjern i 2 nye min. Dermed opphoper det seg syre og man vil merke at frekvens og power i tråkkene gradevis skalerer. Etter å ha stått i mot syre i totalt 4 min, var testen ferdig og jeg skulle igjen ta en ny laktattest av Joachim. Det man så var at laktatverdiene var ganske høye, men til tross av dette, klarte Joachim å holde et bra arbeid på sykkelen. 

Det skal bli spennende å følge Joachim videre og se han nå nye høyder.
















Kilder: http://www.melkesyrefabrikken.no/no/testing/tester_vi_tilbyr/laktatprofil/ 



Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Sondre

Sondre

25, Arendal

Jeg er en aktiv triatlet og løper. Ellers driver jeg en del med CrossFit som alternativ trening for triathlon. På denne bloggen kommer jeg til å skrive om min hverdag som idrettsutøver. Fokuset kommer til å dreie seg mye om treninger, konkurranser og kosthold mm. Forespørsler om annonsering, samarbeid og sponsing kan sendes til sondre.solheim@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits