HVORDAN DRIVE EFFEKTIV STYRKETRENING

Som sagt i et tidligere blogginnlegg bruker mange opp mot to timer når de driver styrketrening. Hvorfor gidder man det ? 

Jeg som triathlet har gått mer og mer bort fra reine styrkeøkter og begynt med mer intensiv stasjonstrening. Jeg har 1-2 ganger i uka der jeg trener rein tung beinstyrke. Dette er i all hovedsak med tanke på power på sykkelen, altså hvor mye watt jeg klarer å jobbe med. 

Sett bort i fra dette går resten av styrkeøktene mine ut på HIT og HIIT (Høy intensiv trening og høy intensiv intervall trening). 

HIT - Er da høy intensiv trening der man ikke har pauser under selve økta. 

HIIT - Er da høy intensiv trening som foregår i intervaller og vil da si med pauser i økta. 

Forgje uke hadde jeg og min gode jobbkolega Marte oss en skikkelig HIIT økt som varte i neste 45 min. Vi kjørte 1 min arbeid på hver stasjon og hadde bare 15 sek pause før vi skulle sette i gang med neste øvelse. Øvelsene som ble kjørt var:

Pull - ups

Hoppendes utfall

Spartan roll

Giant throw

Deadlift 

Front squat

Skipper`n

Plate jump

Man kan selvfølgelig selv velge hvilke øvelser man vil kjøre. Man kan legge økta til rette for spesifikke økter som har større fokus på enkelte muskelgrupper.













PRØV DET UT DA VEL :D

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Sondre

Sondre

25, Arendal

Jeg er en aktiv triatlet og løper. Ellers driver jeg en del med CrossFit som alternativ trening for triathlon. På denne bloggen kommer jeg til å skrive om min hverdag som idrettsutøver. Fokuset kommer til å dreie seg mye om treninger, konkurranser og kosthold mm. Forespørsler om annonsering, samarbeid og sponsing kan sendes til sondre.solheim@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits