BEKYMRET FØR IRONMAN 70.3 HAUGESUND

I morgen reiser jeg til Haugesund for å forberede meg til søndagens IronMan 70.3. Men det har dukket opp en liten bekymring. Jeg føler ingen toppform. Kroppen er tung og jeg føler ikke at power på svøm, sykkel og løp er det. Det er akkurat som om energien er forsvunnet. Denne feelingen har jeg hatt de siste to månedene og jeg har snakket med en rekke godt kompetente personer og fått varierende svar. 

Noen tror at jeg kan ha begynt å bli overtrent og anbefaler meg å gjøre om på treningen min. Andre mener at jeg bare begynner å bli en rutinert triathlet og mener at kroppen bare er blitt vant til å konkurrere og at toppformen og energien vil komme på lørdag og søndag.

Jeg håper hvertfall på det sistnevnte og at toppformen setter inn rett før startsskuddet går på søndag. 

Dersom du er en konkurrenseutøver som har vært borti samme situasjon tar jeg gjerne imot råd og tips.



SJALABAIS

3 kommentarer

Du visste det kanskje ikke, men bloggen din er nummer 2 i Arendal! :) Der jeg fant den. Liker det jeg har lest til nå, stå på videre!

- Jonas

roar

04.07.2014 kl.00:26

når du har mye å tenke på ,mange baller i lufta oppstår energi tap ....kan du få den situasjonen du beskriver ,,,enkelte stenger alt ut før konkurranser er i siden egen boble for å få mer energi..øker muskelmassen senker dette energi følsen men nødvendig vis ikke prestasjonen

Marte

04.07.2014 kl.07:28

Vanskelig å si hva det kan være, i hvert fall dersom du ikke har opplevd det, og har erfaringer med den samme følelsen fra tidligere! Har selv vært overtrent og da føltes det litt som det du beskriver. Tunge lår, tung i kroppen, ikke noe energi, "kroppklein", forhøyet hvilepuls, svettet som en gris om natta og var helt utafor.. I tillegg til at jeg ble psykisk nedbrutt av det. Deprimert, lei av trening, lei av alt, full av bekymringer og lite lyst til å være sosial. Vet ikke om du har kjent på noen psykiske virkninger? Har også hatt lignende følelse i harde treningsperioder, før jeg har begynt å slippe opp treningen. Da skal jeg føle meg litt tung i kroppen, før overskuddet og den ordentlig gode formen kommer. Da er jeg tung kroppen, mangler det lille ekstra, "poweret" og har lite energi til overs. Avhengig av hvor lang og hvor stor mengdetreningsperioden er. Men da kommer poweret skikkelig etter en liten oppladningsperiode, hvor jeg slipper opp atskillig på treningen. Så er godt mulig det er dette du kjenner på! Så lenge du ikke har merket veldig mye psykisk og ikke føler deg helt fullstendig utkjørt, så vil jeg tro at kroppen bare merker kjøret. Noe nok trihatlonutøvere, med masse mengde blir godt vant til etter hvert. Så er det også viktig å huske på at det er en hårfin balanse mellom for mye trening, og akkurat passe mye trening. Man balanserer på en knivsegg, og det er en totalbelastning det må tas hensyn til! Det er ikke mye som skal til, før man bekker over den hårfine grensen og det blir for mye.. Å lytte til kroppen er viktig!

Dersom jeg skulle gitt deg noen råd nå, så ville jeg tatt det roolig frem mot søndag, og så gjennomføre konkurranse. Videre se an etter den, hvordan kroppen er noen dager etter det. Hadde du ikke poweret og bare er enda tyngre, så bør du nok vurdere å roe litt ned for en liten periode. Du kjenner kroppen din best, og kroppen den lyver ikke! Lytt til den og hør godt på hva den sier ;) Lad godt opp de siste dagene nå og tenk positivt! Mye tenking og bekymring tærer også på energien. Stå på og lykke til på søndag! :)

Skriv en ny kommentar

Sondre

Sondre

25, Arendal

Jeg er en aktiv triatlet og løper. Ellers driver jeg en del med CrossFit som alternativ trening for triathlon. På denne bloggen kommer jeg til å skrive om min hverdag som idrettsutøver. Fokuset kommer til å dreie seg mye om treninger, konkurranser og kosthold mm. Forespørsler om annonsering, samarbeid og sponsing kan sendes til sondre.solheim@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits