DEHYDRERING, ET STORT PROBLEM

God morgen godtfolk. Nå har det jo den siste perioden vært ekstremt varmt i været og uansett om man fordriver dagene med fysisk aktivitet eller bare slapper av , så er det viktig å få i seg nok væske og ikke bli dehydrert. 

Menneskekroppen består av mellom 50 og 60 % vann, noe som hos en vanlig mann på 75 - 90 kg vil variere mellom 40 og 50 liter. Væskeomsetningen vil variere etter både temperatur og luftfuktighet. Så på varme dager som vi har på sørlandet nå for tiden, er det viktig å få i seg masse væske og da gjerne i form av vann eller drikker med elektrolytter. Vi kan på varme dager ha et væsketap på opp mot 2 liter per time og da er det lett å bli dehydrert. Det vil si at man mister mer enn 3 % av våres kroppsvæske, noe som fører til ujevn væsketapfordeling mellom forskjellige organer og vev i kroppen. Dette vil føre til helsemessige problemer og også påvirke våres prestasjonsevne.

Dersom man på varme dager også har bestemt seg for å være fysisk aktiv, er det viktig å tilføye kroppen elektrolytter. Fysisk aktivitet i varme omgivelser øker tapet av mineralstoffer (elektrolytter) som magnesium, natrium, kalium og klor. Dette vil også kunne føre til helsemessige problemer og våres prestasjonsevne i en vesentlig grad. 

Så mitt råd til alle dere som er eller skal ut og nyte det nydelige været. Ta med dere drikke enten i form av vann eller drikke med elektrolytter og gjerne begge deler og drikk kontinuelig. Det er viktig å holde seg funksjonell gjennom hele dagen og ikke ende opp med å bli utmattet og liknende på grunn av dehydrering. 

Ha en fantastisk sommerdag :D 

Shorts, flasker og treningsarmbånd er fra min sammarbeidspartner Wristcounter.













SJALABAIS

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Sondre

Sondre

25, Arendal

Jeg er en aktiv triatlet og løper. Ellers driver jeg en del med CrossFit som alternativ trening for triathlon. På denne bloggen kommer jeg til å skrive om min hverdag som idrettsutøver. Fokuset kommer til å dreie seg mye om treninger, konkurranser og kosthold mm. Forespørsler om annonsering, samarbeid og sponsing kan sendes til sondre.solheim@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits