THEY SEE ME ROLLIN

Mange har sikkert sett en foam roller på sitt treningssenter, men svært få velger å bruke den. Dette kan være en av dine største tabber. 

Det er ikke sjeldent at vi som trener kjenner øm og stiv muskulatur, vi trener med det og tar forgitt at det ikke kan gjøres noe med. Man kan nemlig forebygge og forminske den stive og vonde muskulaturen. Ved å ta i bruk en foam roller kan man øke blodsirkulasjonen i de spesifikke områdene man jobber med og den vil kunne ha en positiv effekt på kort muskulatur og muskelspenninger. Det er også gjort funn på at foam rolling kan ha gunstig virkning på ledd. Dette er fordi at mange ledd påvirkes av flere muskler, og dersom disse er spente vil dette lett kunne føre til en dårlig leddmobilitet.

Jeg bruker ofte foam rolleren min ca. 15 min, 3 - 4 ganger i uka. Jeg bruker den både som en del av min oppvarming og som avslutning på økta og jeg kjenner at jeg oppnår en bedre beveglighet, muskelkontakt samt at jeg kjenner at treningskvaliteten på øktene øker. 

Selv om det viser seg at foam rolling har en positiv effekt er det viktig å ikke overdrive bruken. Foam rolling bryter nemlig ned muskulaturen du jobber med og man bør ikke jobbe med den samme muskulaturen mer enn 3 - 4 ganger i uka. Dersom man ruller for mye vil dette kunne gi en motsigende effekt.

Så neste gang du er på senteret vil jeg anbefale deg å teste ut den litte skummrullen som står i hjørnet.
















Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Sondre

Sondre

25, Arendal

Jeg er en aktiv triatlet og løper. Ellers driver jeg en del med CrossFit som alternativ trening for triathlon. På denne bloggen kommer jeg til å skrive om min hverdag som idrettsutøver. Fokuset kommer til å dreie seg mye om treninger, konkurranser og kosthold mm. Forespørsler om annonsering, samarbeid og sponsing kan sendes til sondre.solheim@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits