EN ØVELSE ALLE BURDE TRENE

God kveld spreke mennesker. 

I dag skal jeg fortelle dere litt om treningsøvelsen pull-ups. Dette er en øvelse jeg mener alle som bedriver trening burde trene på for til slutt å beherske øvelsen. Pull-ups er i mine øyne på mange måter en av de beste øvelsene man finner i en treningsverden full av øvelser. Det som er så bra med den er dens kompleksitet med tanke på styrke i overekstrimiteten (overkroppen). Primært trener man rygg og vingemuskulaturen, men som en bonus blir i stor grad skuldre og armer også aktivert. I tillegg vil man også aktivisere mage og rygg muskulaturen gjennom stabilisering. 

Det beste med øvelsen er at alle kan trene på den, uansett alder og form. Dersom man ikke har opparbeidet seg den styrken som trengs for å gjennomføre en pull-up, vil jeg anbefale å begynne med en liknende øvelse som nedtrekk. Når man har fått opparbeidet seg noe styrke fra nedtrekken, kan man gå over til å gjennomføre pull-ups i en stang og forenkle øvelsen/belastningen ved å ta i bruk strikk. Etter å ha trent en periode med strikk og fått opparbeidet seg en god styrke kan man begynne å legge vekk strikkene for så å gjennomføre øvelsen med egen kroppsvekt. Begynn med å gjennomføre en pull-up av gangen og ha gode pauser i mellom for å hindre overbelastning. Over tid vil man ha fått bygget opp god styrke, og med den progresjonen kan man forsiktig øke antall repetisjoner. 

Sett deg et mål for når du ønsker å gjennomføre din første pull-up uten hjelpemidler og tren mot det. Dersom du allerede har en pull-up inne utfordrer jeg deg til å sette deg et mål på når du skal nå ditt bestemte antall repetisjoner. Ikke sett deg for hårete mål, men vær realistisk. 

LYKKE TIL

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Sondre

Sondre

25, Arendal

Jeg er en aktiv triatlet og løper. Ellers driver jeg en del med CrossFit som alternativ trening for triathlon. På denne bloggen kommer jeg til å skrive om min hverdag som idrettsutøver. Fokuset kommer til å dreie seg mye om treninger, konkurranser og kosthold mm. Forespørsler om annonsering, samarbeid og sponsing kan sendes til sondre.solheim@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits