BEDRE KONDIS ?

God fredags ettermiddag spreke mennesker. I dag tenkte jeg å fortelle dere litt om hva kondisjonstrening er, og hvordan man på best mulig måte kan trene seg til god kondisjonsform.

Kondisjon er en populærbetegnelse for en treningstilstand eller utholdenhet, og således et mål på evnen til å utføre langvarig fysisk arbeid (aerob kapasitet). Kondisjonen bestemmes av hjertets evne til å pumpe blod ut til de arbeidende muskler og av musklenes evne til å forbrenne det tilførte oksygenet.

Kondisjonstrening vil dermed si at man trener med et spesifikt mål om å bedre evnen til å tåle et langvarig fysisk arbeid (forbedre den aerobe kapasiteten). Dersom man klarer å forbedre sin aerobe kapasitet, vil det med andre ord si at man har klart å øke hjertets evne til å pumpe blod, og/eller musklenes evne til å ta opp og forbruke oksygen.

For å forbedre den aerobe kapasiteten er det viktig at treningen inkluderer bruk av store muskelgrupper. Dette gjør man ofte under aktiviteter som: løping, svømming, sykling, ski osv.

Man deler gjerne spesifikk kondisjonstrening inn i to måter.

1. Mer eller mindre kontinuerlig trening i relativt høy fart i lengre tid.

2. Intervalltrening.

Det er gjort mye forskning på hva slags trening som er mest hensiktsmessig med tanke på en rask forbedring av kondisjonen, da sett i forhold til økt VO2 max. Resultater viser at en av de mest effektive måtene er å kjøre intervaller som har frekvensen 4 x 8 minutter. Denne økta har jeg personlig god erfaring med, og er en del av min treningsplan. Hvis du vil gjennomføre denne økta anbefaler jeg dere å kjøre den slik:

5 - 10 minutter oppvarming

4 x 8 minutter på 2-3 minutter pause

Avslutt med 5 - 10 minutter rolig jogg evt. gange.

LYKKE TIL







Én kommentar

Marthe Henriksen

05.02.2016 kl.15:51

Da er det vel bare på tide å begynne med litt intervall trening. Hoohoo!! Blir spennende å se om jeg blir noe bedre. :D Du får ta meg med på tur når du kommer hjem!!! hahaha

Skriv en ny kommentar

Sondre

Sondre

25, Arendal

Jeg er en aktiv triatlet og løper. Ellers driver jeg en del med CrossFit som alternativ trening for triathlon. På denne bloggen kommer jeg til å skrive om min hverdag som idrettsutøver. Fokuset kommer til å dreie seg mye om treninger, konkurranser og kosthold mm. Forespørsler om annonsering, samarbeid og sponsing kan sendes til sondre.solheim@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits